
W oparciu o wyniki egzaminów ósmoklasisty z lat 2021–2024 oraz dane rankingowe zawarte na stronie edu-lokacja, można pokusić się o próbę oceny, które szkoły podstawowe na terenie miasta i gminy Stoczek Łukowski oferują swoim uczniom najwyższy poziom edukacji, a które wymagają poprawy. Wśród analizowanych szkół wyraźnie wyłaniają się liderzy i outsiderzy, a porównanie z wynikami województwa lubelskiego oraz średnią krajową pozwala umiejscowić ich poziom na szerszej mapie edukacyjnej.
Zdecydowany lider: Szkoła Podstawowa im. Wandy Chotomskiej w Starej Prawdzie
Ta placówka zasługuje na miano najlepszej szkoły podstawowej w analizowanym zestawieniu. Z rankingiem punktowym na poziomie 66, Szkoła zajmuje 2. miejsce w powiecie łukowskim, należy do TOP 12% województwa lubelskiego i TOP 16% szkół w kraju. Szczególnie imponujące są wyniki z egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego i matematyki. W 2024 roku uczniowie osiągnęli odpowiednio 72 pkt z j. polskiego i 70 pkt z matematyki – są to rezultaty zdecydowanie powyżej średniej krajowej.
Mocne strony:
- Wysokie i stabilne wyniki z matematyki i języka polskiego
- Konsekwentny wzrost poziomu edukacyjnego w ostatnich 4 latach
Słabsze strony:
- Wynik z języka angielskiego w 2024 roku (60 pkt) nieco niższy niż w latach poprzednich, ale nadal dobry
Solidni gracze: Kisielsk, Szyszki i Jedlanka
Na podium zasługuje również Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej w Kisielsku, która zdobyła 62,94 pkt rankingowych. Należy do TOP 15% powiatu, TOP 19% województwa i TOP 24% kraju. Szkoła wykazuje bardzo dobre wyniki z języka angielskiego – w 2024 roku aż 72 pkt – oraz z matematyki i języka polskiego. Warto odnotować również udział uczniów w egzaminie z języka rosyjskiego, gdzie Kisielsk zajął 1. miejsce w powiecie.
Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Szyszkach oraz Zespół Oświatowy w Jedlance uplasowały się z wynikiem około 60 punktów rankingowych, co plasuje je w górnej 1/3 krajowego zestawienia. Obie szkoły osiągają wyniki powyżej średniej, zwłaszcza w zakresie matematyki i języka polskiego.
Środek stawki: Stoczek Łukowski i Stare Kobiałki
Szkoła Podstawowa im. Gen. J. Dwernickiego w Stoczku Łukowskim oraz Szkoła im. Jana Pawła II w Starych Kobiałkach osiągnęły zbliżone wyniki – odpowiednio 54,9 i 54,96 pkt rankingowych. To miejsca w dolnej połowie powiatowego zestawienia, poniżej średnich wyników wojewódzkich i krajowych. O ile w Stoczku zauważalna jest lekka poprawa wyników z matematyki (z 37 do 57 pkt na przestrzeni 4 lat), to poziom języka polskiego i angielskiego utrzymuje się na przeciętnym poziomie.
W Starych Kobiałkach występują znaczne wahania wyników – od bardzo wysokiego wyniku z języka polskiego w 2022 roku (74 pkt) do spadku do 53 pkt w 2024 roku. Wyniki z języka angielskiego są słabsze i spadające.
Mocne strony:
- Potencjał do poprawy (widoczny w zmiennych wynikach)
- Wysoka pozycja w egzaminach z języka rosyjskiego
Słabości:
- Brak stabilności wyników
- Wyniki niższe niż średnia krajowa w większości przedmiotów
Szkoła wymagająca wsparcia: Stara Róża
Na końcu zestawienia znalazła się Szkoła Podstawowa im. Mieczysława Jastrzębskiego w Starej Róży, która zdobyła tylko 49,02 pkt. To wynik wyraźnie poniżej średniej zarówno powiatowej, jak i krajowej. Spadki w wynikach widoczne są szczególnie w języku angielskim, który w 2024 roku osiągnął jedynie 36 pkt. Podobnie język polski – tylko 50 pkt, co stawia szkołę w gronie najsłabszych w regionie.
Mocne strony:
- Dobre wyniki w matematyce w 2021 roku (64 pkt), które jednak nie zostały utrzymane
Słabości:
- Spadek wyników z języka angielskiego i polskiego
- Brak widocznego postępu edukacyjnego
Wnioski ogólne:
Z danych jasno wynika, że poziom edukacji w naszym regionie jest zróżnicowany. Najlepsze szkoły, jak ta w Starej Prawdzie czy Kisielsku, są porównywalne z najlepszymi placówkami w kraju. Ich wysoka jakość nauczania przekłada się na znakomite wyniki egzaminów i dobre pozycje rankingowe.
Jednocześnie istnieją placówki, które borykają się z problemem spadku wyników i brakiem stabilności. Dla szkół takich jak Stara Róża czy – do pewnego stopnia – Stoczek Łukowski i Stare Kobiałki, kluczowe będzie wsparcie kadry, analiza wyników oraz wdrażanie działań naprawczych.
Dla rodziców wybierających szkołę dla swojego dziecka dane te mogą stanowić cenną wskazówkę. Warto jednak pamiętać, że liczby to nie wszystko – równie ważne są atmosfera w szkole, indywidualne podejście do ucznia i zaangażowanie nauczycieli, oraz co jest bardzo istotne liczba dzieci w oddziałach.
Więc uzupełniam historię, bo w twoim streszczeniu a zwłaszcza w wypowiedzi mecenasa tego NIE MA!!! Od razu poprawię swój błąd…
„Jestem gotów usiąść do rozmów choćby dziś.” - to chyba coś nowego po X-latach?
Tekst to streszczenie 1/1 wypowiedzi mecenasa Wójcickiego, więc może lepiej niech tak zostanie. Można zawsze dopowiedzieć w komentarzach ;)
Marcinie, a może tak dodać w tym Twoim zapisie historii rok 2000 kiedy to doszło do ugody między stronami?
Dobrze.