Prezenty a prawo

Komunie już za nami a na progu stoi Dzień dziecka. Oba wydarzenia łączą się z prezentami. Oczywiście każdego stać na inne. Dosyć często obserwuje swojego rodzaju wyścigi: „lepszy, droższy”. Czas „rowerów i zegarków” odszedł w zapomnienie. Pomimo iż listę prezentów otwiera słynna koperta to następne miejsca zajmują: elektryczna hulajnoga oraz dron. Na tych przedmiotach chcę się dzisiaj skupić. O czym należy pamiętać aby nie wejść w konflikt z prawem? Jak korzystać aby nie uszczuplić domowego budżetu?

HULAJNOGA ELEKTRYCZNA

W związku ze wzrastającym zainteresowaniem tego typu urządzeniami, w 2021 roku Rada Ministrow przyjęła opracowany przez Ministra Infrastruktury projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (UD51). Projekt ten reguluje status prawny urządzeń napędzanych elektrycznie, które przeznaczone są do poruszania się po drogach publicznych. Projekt wprowadza pierwszeństwo pieszego w stosunku do kierującego urządzeniem transportu osobistego (UTO). Tak więc kierujący UTO zobowiązany jest:

  1. korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone, z prędkością dopuszczalną 20km/h

  2. korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów dozwolony jest z prędkością nie większą niz 30km/h, w przypadku gdy brakuje wyznaczonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów. Tu również obowiazuje prędkość do 20km/h

  3. wyjątkowo można poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik usytuowany jest wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30km/h i brak jest wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów. Ten punkt nakłada dodatkowe zasady:
    #. jazda z prędkością zbliżona do prędkości pieszego
    #. zachowanie szczególnej ostrożności
    #. ustępowanie pierwszeństwa pieszemu

Do kierowania hulajnoga elektryczna przez osoby w wieku od 10 do 18 lat wymagane jest posiadanie tych samych uprawnień, co w przypadku kierowania rowerem, czyli karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Osobiście nie uważam naszych stróży prawa za nadgorliwych, lecz parafrazujac: „strzyżonego…”.

Pamiętajmy iż poruszanie sie wszelkiego rodzaju UTO po drodze publicznej przez dzieci do lat 10 jest zabronione w każdej sytuacji, również pod opieką osoby dorosłej. Dzieci te mogą użytkować takie pojazdy jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej.

DRON

W przypadku dronów podział jest nieco większy, co wynika z różnego rodzaju statków powietrznych. Skupimy się tu na tych „tańszych” dronach. Pisząc tańszych mam na myśli drony o wadze do 250g posiadające wbudowany rejestrator. Te bez kamerek o wadze do 250g lub zabawkowe urządzenia latające nie wymagają szkolenia oraz rejestracji. Zwracam jednak uwage na fakt, że nawet taka zabawka może zrobic krzywdę jeśli nie zachowa się minimum ostrożności. Szybko obracające się śmigła, pomimo małych rozmiarów, zachowują się jak noże, a sama zabawka nie posiada wbudowanych czujników, które pozwalają jej samoczynnie omijac przeszkody. Tu o wypadek nie będzie trudno.

Chyba jednym z najtanszych dronów o masie do 250g z wbudowaną kamerą będzie DJI Mini2. Mając taką zabawkę należy pamiętać o obowiązującym prawie.

Od 31 grudnia 2020 roku każdy, kto chce latać dronem o masie powyżej 250g lub dronem posiadającym kamerę, musi zarejestrować się, przejść szkolenie i zdać egzamin online. Szkolenie oraz egzamin są proste lecz wymagać będą od nas minimum wiedzy. Wszystkiego dokonamy na stronie ulc.gov.pl . Tam możemy stworzyć swój profil pilota po czym otrzymamy numer operatora oraz numer pilota. Nie będę tu się rozpisywał na temat samych lotów dronem, lecz należy pamiętać iż prawo zezwala na loty na pułapie do 120m. Przykładowy Mini2 może oczywiście wzbić się wyżej. Nie pytajcie skąd wiem. Kolega latał i przypadkiem widziałem.

Gdy już mamy takiego Mini2 lub podobny dron możemy dokupić ochrone na śmigła. Przyda się ona do lotów w pomieszczeniach. Z taką ochroną nie powinniśmy nikogo skrzywdzić jak również nie narobimy szkód. Dron z taką nakładką samoczynnie określi pułap lotów do 30m.

Pamiętajmy jeszcze o jednej kwestii: dron na urlopie. Jest szereg obostrzeń co do wykonywania lotów. Wszystkie poznamy podczas szkolenia online. Gdy jednak zechcemy zabrać drona na urlop za granicę, należy sprawdzić status prawny danego kraju. Przykładowo lecąc do Egiptu zostawmy drona w domu bo inaczej zostawimy go bezpowrotnie na lotnisku. Egipt wymaga specjalnych pozwoleń.

Jeśli posiadany przez nas dron waży więcej niż 250g warto wykupić ubezpieczenie OC. Pamiętajmy również, że jeśli drona wykorzystujemy do pracy zarobkowej, obowiązują nas dodatkowe zasady. Nie sądzę aby dzieci wykorzystywały drona w ten sposób, więc nie będę tego opisywał.

Zatem jeśli posiadasz jeden z wyżej wymienionych sprzętów pozostaje mi jedynie życzyć udanej zabawy i pamietaj o zachowaniu minium ostrożności.

Zanim zostawisz komentarz, przemyśl jego treść. Pamiętaj, że nie jesteś anonimowy w sieci i może Ci grozić odpowiedzialność karna lub cywilna, ze strony osób, które mogą się poczuć pomówione lub zniesławione. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za zamieszczone w komentarzach treści.

avatar
  Subscribe  
Powiadom o